Vackra, kompakta och grova!

Har nu hunnit med och varit ute på ett kort eftermiddagspass med min käre kompanjon Pontus..

Vi kom till vattnet ganska sent efter lunch. Men ganska direkt såg vi fisk, vilka jag skrämde när jag vadade.

Denna gången tog det inte mer än max sju-åtta kast med Baggebetet innan jag såg en grov sugga nyfiket följa det sakta infiskade betet.

I nästa kast såg jag henne inte. Men på kastet därefter slukade hon hela betet i ett kanonhugg!

Hugget skedde på kort lina endast cirka fem meter ifrån mig och krokningen satt där. Det blev en intensiv kamp i ytan till en början, men jag hann precis lossa bromsen något innan gäddan gjorde en helsjuk rusning! Det bara sprutade ut lina!

En kort, adrenalinfylld fajt senare kunde jag landa damen.

Grov rygg och uppskattningsvis runt metern innan vägning och mätning.

Efter alla moment fick vi fram en vikt på 8,0kg och en längd på kompakta 100cm. En riktigt grov och fin fisk. Nytt årsbästa! 🙂

En väldigt kul grej är att denna vackra gäddan i nuläget även är den största fångade på Baggebetet. Vilket är jäkligt skoj!

Vi fortsatte med fiskandet efter att hon vackert simmat tillbaka.
Och efter en stund, hade jag en mindre fisk som högg och samtidigt simmade emot mig. Så det gick inte sätta ett riktigt mothugg.

Den lilla gäddan stannade någon meter ifrån mig, jag la ut betet framför och ryckte lite förföriskt framför nosen på den. Pang! så högg den igen men missade kroken. Inga smarta fiskar om man säger så..

Jag hade ytterligare en bra fisk som jag såg simma iväg när jag gick i vattnet. Denna gäddan var även efter mitt bete tre-fyra gånger efter att jag sett den första gången. Att det var samma gädda kunde jag se på in liten böld som den hade på ryggen.

Denna gäddan var dock bara nyfiken och visade inget intresse för att hugga över betet. Uppskattningsvis var gäddan mellan åtta och nio kilo, vilket vi båda såg då vi skrämde den lite senare när vi gick tillbaka.

Det var dött en stund, fast när vi vadade tillbaka mot land bad jag Pontus dra ett kast där jag hade den fina följaren. Första kastet, smack!!

Fin fisk, men dock inte samma som jag hade efter.

Gäddan var en sådan riktigt kompakt vacker bräckvattens-gädda, kort kompakt och grov!

Den lilla damen vägde in på 6,6kg och sträckte måttbandet till 94cm. Även denna gäddan högg ett Baggebete i färgen Motoroil.

När gäddan hade simmat tillbaka valde vi att låta stället vila och körde vidare för att fiska en kort stund på en annan plats. Dock var det stendött på det andra stället.

Skitfiske!

// Jerkolisten

Om Roy "Jerkolisten" Ridbäck

Sportfisketokig kille med fokus på gäddfisket. Fiske är mitt liv.. Driver medfokuspagadda.wordpress.com
Det här inlägget postades i Baggebetet, Gädda, Grunt fiske, Gummibete, MedFokusPåGädda, Skärgård, Spinnfiske, Stor gädda, Swimbait, Team kaos, Vadare, Vår, Vårfiske. Bokmärk permalänken.