Gäddfestivalen 2014 – En Magisk Helg

Nu är det lite drygt en vecka sedan en magisk helg infann sig här i Blekinge.

En helg som många gäddfiskare ser fram emot varje år..

Gäddfestivalen 2014 stod på schemat, och efter många om och men hade jag (Roy Ridbäck) och Jacob Lexe beslutat oss om att deltaga i denna omtalade tävling för första gången.

Fisket skedde från Jacobs trevliga båt med nyinförskaffad båtmotor och trailer för smidigare sjösättning. Innan sjösattes båten från ett vanligt hederligt ”Släp”.

Dag 1

När starten gick 8.00 under lördagen rusade vi ut och hann först att traila i där vi sjösatte.
Dock kom vi ändå inte först ut då någon under morgonen hade saboterat för oss. De hade skruvat loss gashandtaget på motorn vilket vi märkte när vi skulle köra ut med båten och det lossnade.

Som tur var fick vi hjälp av Nicklas, Simon och Kenny som trailade i efter oss. Vi blev inte först ut, men ut kom vi och väl var väl det att motorn gick få ihop.
Tack ska ni ha åter igen!

Redan på första stoppet såg jag en 90cm-fisk följa mitt bete. Strax efter hade jag ett pet från en snipa..

Det var dock inte många minuter som hann gå under tävlingens första dag innan jag krokat och landat en bättre fisk.

Fisken var riktigt tjurig och kämpade galet bra med långa rusningar.
Betet jag knep denna fisk på, redan innan halv nio på lördagsmorgonen var ett Baggebete i färgen Motoroil. En klar favorit!

Gäddan mätte in på 102cm och vägde 7,45kg. En viktig fisk som bringade lycka och glädje i båten!

Vi fiskade på och en stund senare hade Jacob fått sin första godkända på 84cm.

En hel del ställen hann vi med att fiska och dag ett slutade riktigt bra. 21 gäddor i båten varav fem godkända. Jag elva och Jacob tio fiskar.

Jacob drog fyra av de godkända under lördagen med toppar på 93 och 101cm. Riktigt fina fiskar!

93cm – Big McRubber

101cm/7950g – Big McRubber

Beten som funkade bäst var McRubber, Big McRubber och Baggebetet.

Dag 2

Min fisk från lördagen räckte hela vägen till vinst av dagstävlingen längsta gäddan tagen av de startande i Karlshamn och Jacobs då till en andra plats.

Även denna dag var vi först vid båtrampen och även först ut. Trots att vi glömde spö och fick köra in och hämta.

Denna dag var riktigt seg och endast åtta fiskar kom upp i båten under söndagen.
Vi hade en del bättre följen på åtskilliga platser men ingen som ville ta, innan sista timmen.

Under sista tiden av söndagens tävlingstid nötte vi på ett ställe vi vet det går grov fisk.
Jag fiskade med ett bete som jag nu ska börja kalla för dammsugaren. En shallowtacklad 15cm shadjigg.

Jag brukar när det är segt fiske, eller vid fiske på ett redan avfiskat ställe hänga på detta bete och säga att jag ska dammsuga.

Sagt och gjort i vanlig ordning dröjde det inte mer än ett par kast innan det suger till rejält i grejerna. Direkt får jag syn på en helt grotesk skalle som skakar i ytan fem meter från båten.

Solen lyste i ryggen på oss och när hon gick under ytan och simmade åt vänster skrek jag att den lätt är över en och tio..

Så fort Jacob fick syn på gäddan började han skrika nåt i stil med..
”ROOOY! DU HAR VUNNIT GÄDDFESTIVALEN!! DU HAR VUNNIT ROOY!!!”
Om och om igen..

”TYST!” Sa jag.. ”Vi har inte håvat den ännu!!”

Efter en kort rusning fram mot fören av båten gick hon upp i ytan och jag lyckades vända in henne i håven.

Den glädjen som uppstod i båten var och är, nästan obeskrivlig..
Jacob kastade sig över mig så vi båda föll på kastdäcket och bara skrek av glädje!

Vinnarfisken låg i håven, och den var lång.. RIKTIGT LÅNG!

Hon fick vila upp sig i håven och vi gjorde allt i ordning under tiden.
Måttbrädans längd var 130cm.. När fisken låg i håven sa jag att ”Det är det största jag har sett.. och Jag har längd-pb på 115cm. Denna kan vara över 120!”

Det ögonblick gäddan låg vid måttbrädan var heelt magiskt..
Gäddan var i princip lika lång som brädan. Och sträckte sig hela vägen från bakre toften i båten till där kastdäcket började.. UTAN att överdriva!…

Det var i detta ögonblick vi insåg att jag nyss vunnit Blekinge gäddfestival 2014..
Och till råga på allt var det nytt PB i både längd och vikt.

Som jag slitit för denna fisk!.. I nästan sex år har jag spenderat blod, svett, tårar och alldeles för mycket tid och pengar på detta ögonblick. Och nu var det kommet!
Så jävla värt det! Allt slit, all tid och allting. Detta ögonblicket är det lyckligaste i mitt liv hittills…

Gäddan var en gammal fisk som inte hade ätit upp sig efter sommaren och var på förmodad återgång. Man får säga vad man vill om fisken, men OJ, vilken drömfisk!

128cm/10550g

I tävlingen blev gäddan nedsatt till 126 på grund av dålig bild. Vi ville få tillbaka gäddan så fort som möjligt därav inga 100%´iga bilder. Men vad gör det när man landat en sån fisk!

Detta gjorde också att rekordet på längsta gäddan fångad under Blekinge gäddfestival någonsin. Blev höjt från 118cm som Tomasz Andersson tog under förra årets tävling till 126cm.

En riktig grand slam gjordes, och jag vann deltävlingen av längsta fisk på vår startplats båda dagarna, längsta totallängd på största fisken lördag/söndag och huvudtävlingen längsta gäddan under de två dagarna.

I längsta fisken-tävlingen kom även min 102a på nionde placering och Jacobs 101a på 13e placering.

Tack alla inblandade för en helt galen helg och tävling! Nästa år kör vi igen..

Skitfiske!

//Roy Ridbäck – Med Fokus På Gädda

Om Roy "Jerkolisten" Ridbäck

Sportfisketokig kille med fokus på gäddfisket. Fiske är mitt liv.. Driver medfokuspagadda.wordpress.com
Det här inlägget postades i 120+, 125+, 2014, Baggebetet, Big McRubber, Blekinge, Gädda, Gäddfestival, Grunt fiske, Gummibete, Höst, Höstfiske, Kaggebagge, Lång gädda, Magisk helg, McRubber, MedFokusPåGädda, Paddel, Shad, Shallowskruv, Skärgård, Spinnfiske, Stor gädda, Svartzonker, Swimbait, Team kaos, Vinnare. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Gäddfestivalen 2014 – En Magisk Helg

1. Hasse skriver:

Fasen vilket monster!! Stort grattis till en drömfisk!!