JKFO 2015 – En helg att minnas.

För ett tag sedan stod ett härligt evenemang på schemat. Jackson Kayak Fishing Open.
Arrangerat av Gunnar Ahlström på PikeStrike i Karlskrona ute på Senoren.

Jag och Jacob skulle fiska tillsammans. Precis som förra året då tävlingen arrangerades för första gången.

Vi hade bestämt att vi skulle spendera helgen tillsammans med Anton Tzvetkov, Aka ”Ryssen”. Det skulle även vara två goa gubbar från finland på plats. Daniel Vähäkangas och Björn Snellman från Big Pig Fishing.

Alla nämda är en del av Hardcore Haulers. Vår plan var att komma i toppen under tävlingen bland erfarna fiskare från världen över. Runt 60 kajakfiskare skulle slåss om prispallen.

På fredagskvällen var det gott käk och förberedelser inför tävlingen som gällde. Tillvaron är alltid lika trevlig med alla dessa sköna kajakfiskare.

Senare under kvällen drog Anton fram en Muurikka och älgkebab med bladspenat och sockerärtor som han stekte till på gatan över öppen eld. Sjukt vad gott det var!

Jag, Jacob och Anton sov i bilen tillsammans och Ryssen passade på att spela in lite snack till en podcast från tävlingen som förmodligen kommer upp på En Fiskares Bekännelser inom kort.

Morgon innan start dag ett.

Reglerna hade ändrats lite från förra året. Nu gällde det att under två dagar fånga tre gäddor över 65cm från kajak. Den som fick mest sammanlagda längd på sina tre största gäddor under helgen skulle vinna.

Alla vi fem från Hardcore Haulers hade bestämt att fiska i samma område. Jag och Jacob skulle agera ”guider”.

Första tävlingsdagen var seg.
Vi paddlade en bra bit innan vi hittade fisk. Det var inte tätt mellan dom.

Vi spridde ut oss lite för att täcka mer vatten. Vi fick några få gäddor men inte många över måttet.

Det visade sig dock att grabbarna från Finland var lyckliga när vi sågs senare.
Björn hade lyckats hitta en bättre gädda. Den klippte en Big Mcrubber i motoroil på supergrunt vatten. Gäddan var 98cm lång och vägde 8,4kg. En riktigt vacker fisk!

12195080_1188719934477728_617904831566631923_o

När första dagen var över kunde jag summera sju gäddor, varav två över måttet. En på 67cm och den andra 76cm. Jacob fick ett liknande resultat och hade en på 66cm och en på 72cm.

Att fota en gädda så man ser måtten för första gången själv i en kajak var inte det smidigaste jag gjort i mina dagar..

Detta bildspel kräver JavaScript.

Efter vi kommit fram till Senoren och anmält våra fiskar visade det sig att de flesta haft det segt ute på vattnet. Efter lite fiskesnack var det dags för mat. Sjukt bra mat under detta event.

När alla hade fått i sig lite god mat var det dags att få veta resultaten från dag ett. Jacob och jag låg på nionde och tionde plats. Detta gjorde att vi blev mer taggade och fick tillbaka tävlingskänslan igen. Vi skulle köra fullt ut nästa dag på ett nytt område. Björns gädda visade sig även vara störst anmälda!

Massa härligt fiskefolk från olika länder på samma plats, go mat, dricka och till och med livemusik under kvällen med sing along och hela köret. Det blev en fin kväll. Kul även att Robert ”Von Grävskopa” körde 40 mil enkel för att ta några öl med oss. Vilken kille!

Dag två – Nytt ställe nya möjligheter.

Något av det sjukaste på hela helgen hände så fort vi anlände till vår utgångsplats under söndagen. Finländarna skulle vända med släpen och ena hjulet lossnar! De hade ett hjullager som var kasst och ville inte köra så fort som jag ville under ditfärden. Som tur väl var hade de ett tvåaxlat släp. De spände upp axeln där hjulet satt med spännband. Efter det gick det utmärkt att köra både under tävlingen och hem till Finland igen.. Bra kämpat grabbar!

Fisket började med att jag skrämde iväg en fisk runt 85cm. Lite längre in hade jag följe av en riktigt fin fisk. Säkert mellan 100-110cm. Den ville dock inte ta mitt baggebete denna dagen. Strax efter skrämde jag ytterligare en fin fisk.

Vi fiskade oss in längs en kant. Jag fick för mig att prova något nytt då de bara följde efter mitt bete. Klart vatten, väldigt lågt vatten, svag vind och disigt.

I andra kastet med min lilla kära Baby Buster ser jag fem meter från kajaken en fin fisk sluka den totalt. Det blir en rolig fight från kajaken och en vacker fisk på 94cm kunde landas. Finns inget bättre än att brottas med större gäddor från kajak!

Lycklig och nöjd fortsatte jag fisket efter gäddan simmat tillbaka.
Jag landade två snipor, missade nån fisk och såg ett gäng följa betet. Jag hör Jacob skrika att han hade en bra fisk efter in till kajaken.

Det är tyst en stund innan han skriker igen. Nu har han krokat en fin fisk och jag sliter upp ankaret och paddlar som ett skållat troll till honom.

Jag ser på vägen att han lyckas landa gäddan och hör han göra ett glädjetjut. Det var en vacker fisk! Dessutom på eget bete! Gäddan mätte in på 97cm och var ruskigt fin i färgerna.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Tankarna slog oss att om det går segt för de andra idag med kanske vi har en chans att komma på prispall båda två. Med det i tankarna kämpade vi till vårt yttersta!

Vi paddlade en bra sträcka och fiskade av många intressanta ställen.
Jacob lyckades dra en fisk på 82, och en på 76cm. Nu låg han före mig i topplängden.

Jag såg och missade en uppskattad större gädda på ett ställe. Detta gjorde mig mer målinriktad och jag slet upp lite nya beten ur boxen som komplement till de jag fiskat med.

Jag och Jacob var nu långt ifrån de andra och valde att fiska av ett sista ställe för att hinna tillbaka. Tur var väl det..

Just då började jag känna igen mig. Då förstod jag att det var ett ställe där jag tidigare sett grov fisk.

På läsidan kommer en plog bak betet endast en spölängd från kajaken. Mothugget sitter!
Det var en skaplig fisk som klippte min Wolfcreek Curly Jr. Jacob kommer för assistans och foto. Måttbrädan visar prick 90cm. Fruktansvärt fin fisk!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Vi hinner ta ett fåtal kast till men hinner inte med att landa någon mer gädda. Det var dags att paddla tillbaka.

När vi möter grabbarna vid bilarna visar det sig att Daniel även fått en godkänd fisk på 84cm. Anton kan ni fråga själv hur det gick för. 😉

Våra tankar om en eventuell pallplats för både mig och Jacob blir starkare på vägen mot Senoren. Väl framme anmäler vi våra fiskar i god tid och snackar lite med andra fiskare hur dagen gått. Det verkade ha varit ganska segt, men något bättre fiske dag två. Hur det skulle sluta fick vänta till efter den eminenta kvällsmaten.

En rolig grej med denna tävlingen är att alla som var med fick priser. Inga sura miner här inte! 🙂

Björns fisk visar sig ta priset för störst fisk under helgen! Stort grattis igen!

12184985_431870843684417_541253902670766521_o

Jacob hade fått ihop 255cm och jag 260cm på våra tre största under helgen.
Slutligen hamnar Jacob på andraplacering och jag på första. Helt sjukt! Som vi kämpade..

12188194_431870977017737_7937573031132082757_o

Till min stora förvåning var det ett pris som kom som en ”Surprise” från Gunnar efter jag fått mina priser. Tävlingen var uppdelad i en flugfiskeklass och en spinnfiskeklass. Fiskaren med längst totallängd av alla oavsett klass skulle vinna detta pris. En Superfishal SUP (Stand up paddle board) från Jackson som Gunnar sponsrade tävlingen med. Denna kan bli rolig att testa!

Vi kom fram till att denna säkerligen passar ypperligt för lite midnattsfiske i norrland på grundområden med ytbeten till exempel. 🙂

Grymt evenemang anordnat av Gunnar. Är ni kajakfiskare, tveka inte att vara med nästa år. Lätt bästa helgen på året, alla kategorier i fiskesammanhang!

Ses där nästa år!

//Jerkolisten

Om Roy "Jerkolisten" Ridbäck

Sportfisketokig kille med fokus på gäddfisket. Fiske är mitt liv.. Driver medfokuspagadda.wordpress.com
Det här inlägget postades i 2015, Baby Buster, Baggebetet, Big, Big McRubber, BigPigfishing, Björn Snellman, Blekinge, Daniel Vähäkangas, En fiskares bekännelser, Finland, Fishing, Gädda, Gäddfiske, Grunt fiske, Gummibete, Gunnar Ahlström, Hardcore Haulers, Höst, Höstfiske, International, Jackson, Jackson Pro Team, Jacob Lexe, Jan Liska, Jerkoholic, Jerkolisten, JKFO, Kaggebagge, Kajakfiske, Kajakfiskesidan, Kayak, Kayakfishing, Lång gädda, Magisk helg, McRubber, MedFokusPåGädda, Ocean kayak, Old Town Angler, Open, Paddel, Paddla, Pig, Pike, Pike Strike, Predator 13, Roy Ridbäck, Ryskenfishing, Shad, Shallowskruv, Skärgård, Spinnfiske, Stor gädda, Svartzonker, Swimbait, Team kaos, Tobbe, Vinnare, Wolfcreek, Wolfcreek Lures. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till JKFO 2015 – En helg att minnas.

1. Hans Lindqwist skriver:

Grattis till ännu en seger! Sveriges bästa gäddtävlingsfiskare behöver ingen undra över längre va?