Tjurnackade Strömgäddor och Borre i Norr

Plötsligt var semestern slut.

Förra veckan var min fjärde och sista semestervecka för denna sommaren.

Dessa sista dagar spenderades ca 145 mil norrut hos Pontus och Michelle. Även Grävskopa var på plats de första dagarna.

Mitt fokus låg främst på gädda som vanligt.

Jag körde hela natten och var framme på måndag morgon runt halv tio. Tog ungefär 15 timmar upp.

Det blev att väcka folket då de låg och sov. Därefter intogs lite frukost och vi förberedde sedan för fiske.

De hade spanat ut en plats för dagen som kändes aktuell. Strömmande vatten med en del fina bakvatten och djuphålor.

När vi kommit på plats ser vi att det redan står en och fiskar i det stora bakvattnet.

Tio minuter efter att vi börjat fiska ser vi från avstånd hur han fightar en bra fisk. Pontus och Michelle erbjuder honom håven och kör ditåt samtidigt som jag också tar fart dit.

Innan de hunnit komma fram har han lyckats handlanda gäddan. Den är fruktansvärt grov men ändå till synes tom i magen. En riktig tjurnacke.

Vi gratulerar honom samtidigt som Pontus och Michelle hjälper han väga, mäta och fotografera fisken. En stadig pjäs som visade sig väga 10,6 fördelat på 110cm.

Grattis igen till fångstmannen om du mot förmodan lyckas läsa detta! 😀

Vi fortsätter fiska. Shit! Vilken början tänkte vi, detta är hett! Dock var det segt länge med endast nåt missat hugg.

Vid ett tillfälle hoppade jag i land och slog en sjua. Samtidigt sneglade jag på ett mindre bakvatten uppe i värsta forsen.

Jag tog spö o tång och provade. Två gäddor på de två första kasten och en missad i det tredje. I det fjärde drog jag en till. Dock bara mindre gäddor som kastade sig över mcrubber Jerkolisten.

Ut i kajaken igen och fortsätta nöta. De andra drog en bit nedströms.

Så fort de försvann runt hörnet smackade det till från helvetet i strömmen på min mcrubber.

Total kaos och en vansinnig bättre fisk var krokad. Jag får igång min gopro och filmar spektaklet.

Krokarna fastnar i håven, gäddan sprattlar loss paddeln och allt håller på att driva iväg i strömmen.

Till slut får jag fatt i sakerna i sista sekund och kan pusta ut. Det blir en snabb avkrokning på gäddan och en kort visning för kameran.

Jag uppskattar gäddan till ca en meter och kanske runt sju kilo. Heeelt skogstokig var den..

Sleten som aldrig förr då jag varit uppe typ 30 timmar. Blev att köra till huset och äta. Sen blev det bara en kort sväng igen innan det var dags att dra hem.

Ena dagen drog vi och fiskade harr och öring i en sjö ute i skogen. Skopa tog en öring efter sådär tio minuter. Därefter var det stendött många timmar.

Mot kvällen fick jag en miniharr och de andra några abborrar. Sen brakade det lös. Grabbarna drog flera öringar, abborrar och några harrar.

Jag fick tre harrar och ett gäng abborrar under kvällen. Dock var det inga rekordfiskar som togs.

Dagen efter var det bara jag och Pontus som skulle fiska. Skopa hade dragit hemåt och Michelle jobbade.

Vi styrde mot ett nytt ställe och sjösatte båten. Riktig sommarvärme och stiltje när vi kom fram.

Vi provade oss fram och körde till slut till ett bakvatten. Ganska snabbt missar Pontus en skaplig fisk intill båten.

Några kast efter sitter den! En fin bit som totalt slaktade hans Pigshad. 101cm.

Vid detta laget hade ruskvädret hittat oss och det började ganska snart ösregna.

Vi ankrar om och efter några kast får jag ett stadigt karatehugg på min wolfshad abborre.

Fisken sitter och den är lika vansinnig som Pontus 101a.

Håvningen går vägen och den uppskattas till nån centimeter kortare än Pontus men betydligt grövre.

Vi nöter på en stund till runt bakvattnet utan resultat. Ankaret dras upp och vi fiskar oss nedströms.

Pontus får nån fyra men annars är det segt.

Vi kommer in i en liten avstickare och innan vi hinner börja fiska får båda två världens bajshugg.

Det vara bara att hoppa i land på första bästa och uträtta sina behov..

Efter vi kommit ut igen börjar Pontus fiska abborre. Och det hugger hela tiden!

Snart står båda och drillar småborre som om det inte finns nån morgondag. Några skapliga kommer upp med en cirka 6-hektos i topp.

Under bara drygt en timme drar vi säkert 40 abborrar och ett gäng smågäddor. Allt på lätt utrustning.

Skymningen börjar närma sig när abborrfisket dör ut. Hög tid att fiska sig hemåt.

Pontus krossar mig och drar fyra gäddor upp till ca 4kg medan jag inte får ett hugg.

I det sista ljuset får jag faktiskt en tröstgädda på runt kilot. Därefter var det dags att ge upp.

Nästa dag vaknar vi av ösregn och väljer ganska fort att stänga av larmet. Det blir en välbehövlig sovmorgon.

När vi kommit upp regnade det fortfarande. Så vi valde att köra och spana i fiskebutiker i Piteå och Luleå.

På kvällen drar vi sedan ut allihop i de sista ljusa timmarna från land.

Bland mygg och spår från björn vandrade vi längs älven med hopp om en vansinnigt grovnackad norrlandsdröm.

Den där drömmen simmar fortfarande kvar i nåt bakvatten där uppe. Ett antal mindre med topp kring 90cm som Michelle tog blev avslut på veckan hos dom för min del.

På lördag morgon begav jag mig söderut.

Bromsarna på bilen hade skrapat i cirka 80 mil. Därför var det bestämt att mellanlanda hos farsan ovanför Örnsköldsvik.

Jag fick bromsar fixade och en kvälls fiske med far min.

I första kastet med min wolfshad abborre tog det tvärnit i femte vevet. En arg 90cm lång gädda fick syna insidan av båten.

I tredje kastet blev det en mindre gädda. I typ sjätte tog det tvärnit igen. 93cm norrlandsgädda som mördade min älskade abborre..

Några missar, en bättre fisk tappad och ett par mindre som kommer upp på samma ställe.

Omplacering görs till en riktigt fin abborrgrynna. Jag nöter fortfarande på gädda ändå och har följe direkt. Även nån mindre landas.

Jag säger till pappa ”prova släng ut en jigg eller spinnare här, så ska vi se om det är lönt att fiska abborre”.

En spinnare flyger iväg och det dröjer inte länge innan han fått tre snabba på ett par-tre hekto.

”Jag får väl fiska abborre då” säger jag och plockar fram spöet och en soft 4-play ur botten av hinken.

I första kastet hände ingenting. Men fokusen fanns där. I det andra kastet följer jag botten med jiggen.

Några meter från båten innan jag hinner se betet smäller det på något riktigt tungt!

Knyckarna är ettriga och jag får efter en rusning syna sidan på en djävulsk abborre!

Jag maler ur mig nåt i stil med ”Det är det största jag sett! Det är en abborre! Ta håven!”. Måsbenen och adrenalinet är igång.

Abborren har slukat jiggen. Några rysningar och huvudskak senare kan pappa håva den största abborren jag sett.

Det är personbästa i vikt med råge. En felfri, helt underbart vacker borre på 1710g och 50cm. Vilken lycka!

Denna underbara skapelse fick självklart simma tillbaka för att fortsätta göra sin del i sjöns ekosystem.

Några kast till efter abborre resulterade i en fisk till för min del runt ca sex hekto.

Därefter blev det lite gäddfiske till och bara några mindre kom upp innan det var mörkt.

Med en storabborre fastetsad på näthinnan kunde jag sova gott. Dagen efter var det hemfärd och sen var semestern slut.

Man vill bara tillbaka till norrland med arga gäddor, fina borrar och fantastisk natur.

Skitfiske!

//Jerkolisten

Om Roy "Jerkolisten" Ridbäck

Sportfisketokig kille med fokus på gäddfisket. Fiske är mitt liv.. Driver medfokuspagadda.wordpress.com
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.