Jackson Kayak Fishing Open 2014

Ett härligt evenemang fyllt av goa gubbar, fiske och fin mat utspelade sig i helgen.

Det var först sent på fredagkvällen som jag och Jacob anlände till Brofästet på Senoren i Karlskrona. De flesta hade redan gått och lagt sig inför morgondagen. Och vi gjorde detsamma efter att ha tänkt igenom allt inför kommande två tävlingsdagar..

IMG_0764

Nästa morgon samlades alla tävlande utanför butiken vid PikeStrike inför förberedelser och tävlingssnack.

När info, mätbrädor och startbrickor var utdelat tutade Gunnar igång tävlingen halv nio på morgonen. Och alla fiskesugna kajakfiskare susade iväg på ett eller annat håll.

Jag och Jacob hade lastat på våra kajaker som vi lånade av Gunnar på släpet och styrde iväg mot vår uttänkta fiskeplats.

Kajakerna vi skulle fiska ifrån under helgen var en Jackson Cruise 12a som jag fiskade i och Jacob i en Rönnest med pontoner.

Det var 46 tävlande från totalt 5 olika länder om jag inte minns fel som skulle fånga de två största gäddorna över 80cm under helgen.

Något jag gillade med denna tävling var att alla priser lottades ut. Bara för att alla skulle ha lika chans till de fina priserna. Bland annat en Jackson Cruise 10 kajak som högst pris.

De som placerade sig på pallplats, det vill säga etta, tvåa och tre i tävlingen skulle få en handgjord gäddtrofé i keramik som fanns i tre olika storlekar och färger för respektive placering. Dessa var gjorda av en som var med och tävlade som kommit hela vägen från Tjeckien.

När vi kom fram till vår utvalda destination och började fisket kom det ganska omgående upp ett par mindre gäddor. Men det kändes hett!

Vi paddlade och fiskade på en bra stund utan nån godkänd. Jag ville prova andra sidan av området och vi lyfte över kajakerna. När vi kom över på andra sidan såg vi en båt fiska inne på stället vi funderade lite över.

Jacob han var gnällig och tyckte vi skulle köra till ett annat ställe. Jag sa nej då jag hade sjuk huvudvärk och en riktigt jobbig förkylning plus att jag inte ville byta område.

Småsur paddlade Jacob inåt och jag utåt mot ett ställe jag tyckte såg hett ut.

Ganska snabbt hade jag en potentiell godkänd fisk efter med massa bölder på ryggen som inte ville hugga.
Jag tog några kast till i olika riktningar, och i ett av kasten får jag ett stenhårt hugg i ytan av en fisk som jag inte såg hur stor den var.

Fisken blev i varje fall krokad av ett stenhårt mothugg och fisken började rusa och dra kajaken mot sig trots att ankaret låg i.

Jag fick först för mig det var en felkrokad fisk då linan gick in i massa tångruskor och simmade i ytan en bit bredvid där linan skar ner i vattnet..

Men ack så fel jag tänkte! 
När jag väl fick syn på fisken var det ingen felkrokad mindre fisk. Det var en grov, hög fisk som vid första synen såg ut att kunna krypa över tio-sträcket.

En hel del skrik till Jacob och en handfull arga rusningar av gäddan senare hade jag landat fisken och Jacob hade bogserat in mig till land.

Fjärde gången jag fiskar från kajak, så det var lite kaos..

IMG_0731 IMG_725 Redigerad

Som man ser på bilderna var det the one and only Baggebetet som denna magnifika dam högg på. Detta betet slutar aldrig förvåna!..

Gäddan landade på 107cm i längd och 9550g i vikt. En sån vacker pjäs från kajak är inget som tynger ner läpparna…

Gäddan simmade tillbaka i sin rätta ordning och vi var glada.
Jacob var dock bara glad en stund innan avundsjukan tog över.. Han hade gäddångest så att säga.

Efter en sjukt massa gnäll och tjat lyckades jag guida han till en godkänd fisk på 80cm. Och då blev han något lyckligare!

Han skulle ju tvunget även prova ett annat ställe på vägen tillbaka i tio minuter utan att ens ha ett hugg. Så nödvändigt Jacob! 😉

Vi kom tillbaka med några minuters marginal och det verkade ha varit segt fiske för de flesta.

Under kvällen var det gott käk på plats, föredrag och film av Joel Abrahamsson om hans sjuka expedition till Andörya i Norge. Där han inofficiellt slog världsrekordet i störst fisk fångad från kajak, med en Håkäring på 566kg.

Ni som inte sett filmen, se den här – Andörya World Record Expedition

Söndagens meny – Vildsvinsgryta med ris och sallad.. Underbart gott!

10608926_805808222811221_2082592276_n

Jan Liska från Tjeckien som är Team manager för Europa på Jackson Kayak Fishing hade även ett föredrag om ankringssystem och annat vid kajakfiske.

En väldigt rolig, trevlig och lärorik kväll med mycket trevligt sällskap och skratt.

Söndagen började som dagen innan med att Gunnar tutade igång tävlingen på morgonen, dock utan försnacket.

Denna dagen provade vi ett annat ställe och det började segt med endast några sniphugg.
Vi hittade fisken efter en del nötande. Självklart stöter man på ett par bättre fiskar och bränner de i mothugget..

Vi blev av med flera paddlar på våra beten denna dagen då gäddorna inte riktigt var sugna på att äta riktigt.

Jag slutade dagen utan en enda fisk godkänd. Jacob fick tre godkända på 80, 82 och 82cm.

IMG_0768

Senare på kvällen skulle vi få reda på att detta räckte hela vägen till en andra plats för Jacob och en tredje för mig! Varav min gädda var störst på hela tävlingen.
Vinnaren hade en fisk på 82cm och en på 87cm sedan lördagen.

10689741_320709951467174_3895033039366036553_n

(Bilden är lånad av Stinger Productions som även filmade under eventet)
Håll utkik efter filmer från dom! Grymma killar..

Detta vill säga att fisket varit sjukt segt för i princip alla under tävlingen. Det var fem pers som hade fått godkänd fisk under helgen men en hel del som fått mycket smågäddor.

Tack alla inblandade för ett otroligt trevligt och roligt evenemang. Och ett stort tack till Gunnar på PikeStrike som anordnade det hela!!

Är ni sugna på kajakfiske så tveka inte med att höra av er till Gunnar. Han hjälper er gladeligen med frågor och annat inom detta.

Nästa år ses vi igen!
Och ni som inte provat på att fiska från kajak. Gör det! Jag säger bara, det är grymt!

Undra hur lång tid det tar innan man själv är ägare av en fiskekajak…

Skitfiske!

//Jerkolisten

Om Roy "Jerkolisten" Ridbäck

Sportfisketokig kille med fokus på gäddfisket. Fiske är mitt liv.. Driver medfokuspagadda.wordpress.com
Detta inlägg publicerades i Andörya, Baggebetet, Big McRubber, Blekinge, Cruise 10, Cruise 12, Cuda 12, Cuda 14, Fishing, Gädda, Greenland Shark, Grunt fiske, Gummibete, Gunnar Ahlström, Håkäring, Höst, Höstfiske, International, Jackson, Jackson Pro Team, Jan Liska, JKFO, Joel Abrahamsson, Kaggebagge, Kajak, Kajakfike, Kajakfiske, Kayak, Lång gädda, Magisk helg, McRubber, MedFokusPåGädda, Open, Paddel, Paddla, Pike Strike, Rönnesten, Shad, Shallowskruv, Skärgård, Spinnfiske, Stor gädda, Svartzonker, Swimbait, World Record. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar